جوهر خیال

طبقه بندی موضوعی
محبوب ترین مطالب

کلماتی که باید صادر شوند!

چهارشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۶:۴۶ ب.ظ

یه سری کلمه هست توی لهجه ی دامغانی که اونقدر قشنگ و گویاست که به نظرم باید صادرش کرد به تمام ایران تا بقیه ام از این کلمات بی بهره نمونن!

یکی از این کلمات "تورانه" است. تورانه کلمه ایه که برای توصیف باد به کار می ره. دامغان کلا شهر بادخیزیه. وارد شهر که میشی از چروک و ترک عمیق پوستای سبزه ی مردمم میشه فهمید که اینجا سوز باد و تیغ آفتابه که حکومت می کنه. و تورانه یکی از عجیب ترین نوع بادهاست. بادیه که هر لحظه از یه جهت می وزه. خودم که بهش فکر می کنم یاد درختای نازک و نحیفی می افتم که به زور توی اون هوای جهنمی لعنتی، خاک شور و آب کم زنده موندن و حالا توی باد هر لحظه به یه سمت هول داده میشن. یاد زنایی با چادرای سیاه می افتم که چادرشون هر لحظه به یه سمت توی هوا به پرواز در میان. و یاد صداش می افتم. صدای زوزه ای که همیشه همراهشه. مو به تن آدم سیخ می کنه. هو می کشه و هر لحظه از یه سمت چنگ میندازه توی لباست. خاک می پاشه توی چشمت و هولت می ده.


علاوه بر خود باد ریشه ی لغویش هم جالبه. دامغان یه عالمه کوه داره. یه عالمه کوه که پشت به پشت هم تا اونجایی که چشم کار می کنه صف کشیدن. قبلنا می گفتن پشت این کوها تورانه! آره منظورم همون سرزمین تورانه! و معتقد بودن این بادای از توران میان. این شد که اسم این بادا شد تورانه!


به نظرم این کلمه رو درباره ی خیلی چیزای دیگه هم میشه به کار برد. مثلا زندگی گاهی اوقات تورانه می کنه. هر لحظه از یه جهت می وزه و هر لحظه از یه جهت بهت چنگ می ندازه. آدما هم همین طور. اونام گاهی تورانه می کنن...

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۷
seta kua

نظرات  (۲)

۲۳ خرداد ۹۶ ، ۲۲:۱۰ بهداد احمدی
همینا که شیخنا فرمود. بازم بنویس از اینا اگه بود. یه مدت دوست داشتم بشینم یه مجموعه جمع کنم از اصطلاحات و واژه‌های نیشابوری.
پاسخ:
به به! اون وقت جای استاد دیگه باید صدات کنیم لغوی:-"
جالبیش اینه که خیلی از کلمات دامغانی ریشه ی فارسی دارن. می زنی تو دهخدا و معین برات میاره! فقط توی لهجه ی کنونی تهرانی مهجور واقع شدن یا یه جورایی طی زمان مردم محلی آواهاشو بهم مالیدن که کلمه یکم عوض شده و دیگه تو فرهنگ نیست. نمی دونم لهجه های دیگه هم اینجورین یا نه. 

عجب کلمه‌ای. عجب پست تورانه‌ای :دی

بازم ازینا بگو. ریشه خیلی جالبی هم داشت.
پاسخ:
چشم
شمام هم بگید حتی:-"
در قلب منم الان احساس تورانه کرد شما اومدی اینجا مادر:D

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی